tisdag 22 februari 2011

Resurser

Två dagar på Konstfack där temat var "resurser". Dels i egenskap av Thomas Koppfeldts vinkling om hur vi ska förhålla oss till förväntningarna på att skolan ska leverera. Vad kan då bildämnet leverera? Till vilken nytta är bildämnet i dagens skola? Kan bilden vara en resurs? Vilken typ av kommunikativ resurs ska vi leverera för att samhället ska se nyttan och behovet av ämnet? Det var en vinkling av begreppet såsom jag tolkade det. Dessutom har vi även jobbat med våra egna "resurser", det vill säga i mitt fall min hemsida för bilden på Åsö. Det är tänkt att den ska bli en resurs för mina elever med föräldrar och alla andra som kan tänkas vara intresserade. Jag snickrar så sakta på den och har i alla fall någon typ av grundstomme. Men jag behöver massor av fotomaterial!! Nåja, jag ser den som en pågående process bortom Lärarlyftskursen och examinationsdatumet.

Det där med resursbegreppet känns ju inte helt solklart, speciellt inte från den teoretiska vinkeln. Sökte därför på Youtube under begreppet "resurser" och hittade bland annat följande klipp. Kanske kan de hjälpa till att skingra frågetecknen kring innebörden.


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Resurser och bildämnet. Jag brottas med liknande tankar. Hur viktigt är bildämnet? Ser jag till de elever jag har så vet jag att flera av dem skulle få det ännu svårare utan bild. Att få skapa, brottas med greppbara problem, vara i nuet mm. är stora stunder och ögonblick. Från att inte ha gått i skolan någonting under hela högstadietiden till att ha i det närmaste 100 % närvaro beror nog mycket på att de får arbeta med och uttrycka sig i bild.

    SvaraRadera
  2. Jag vill också tro att vi är en otroligt viktig resurs vi BILDLÄRARE!

    SvaraRadera