tisdag 8 mars 2011

Vart är svensk utbildning på väg?

Var med och lyssnade på Lisa Öhman bland andra imorse när BI:s "Fyra dagar" startade. När man hör dessa människor, som under en längre tid jobbat utfirån Skolverket och regeringens direktiv kring svensk skolas och utbildningsväsendets nya form, är det lätt att tänka att vi backar in i framtiden! Akademiker för sig, praktiker för sig, prestämnen för sig och teori för sig. I den kommande bildlärarutbildningen för grundskolan 7-9 finns ingen möjlighet att utbilda sig i ett teoretiskt andra-ämne som svenska. Tydligen ligger de ämnena för långt ifrån varandra. Bilden är kanske inte längre något språk?  Jag tillhör en förlegad lärarart som står med fötterna i både teori och praktik. Hemska tanke! Man kan väl inte både vara praktiker och teoretiker samtidigt!!

Måste dela med mig av snutten från Ken Robinsons föreläsning som också visades imorse. Se och begrunda!


3 kommentarer:

  1. Tack för att du la in länken Maja! Jag ska begrunda ikväll....!
    Nu en aning seg i skallen.
    Tack för idag!

    SvaraRadera
  2. Visst känns det mossigt att höra hur stelt man ser på skolans ämnen och på lärande! Fast begreppet lärande är visst inte så up to date längre enligt Öhman. Nej, kunskaper är ordet för dagen. Anställningsbarhet istället för en ordentlig, bred och djup kunskap i det ämne man undervisar i. Kan inte få det att gå ihop med det jag läser i nya läroplanen om hur bildämnet skall rusta eleverna inför vårt bild och-informationssamhälle och allt annat vackert de skriver om!

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående talare.
    Vi tillhör en utrotningshotad art.
    Krille

    SvaraRadera