tisdag 11 januari 2011

Digital kompetens

Digital kompetens, vad innebär det? Ja, det var frågeställningen för gårdagens träff på Konstfack tillsammans med Lisa Öhman och Helen Danielsson. Som grund till diskussionen låg också norrmannen Ola Erstads text "Digital kompetens- näring för demokratin eller oreflekterat deltagande". Där resonerar han och försöker reda ut vad digital kompetens betyder och vilken roll skolan har som "bärare" och utbildare av digital kompetens till dagens barn och ungdomar, en generation som ju fötts rätt in i den digitala världen.
Jag tycker att vi hade en intressant diskussion kring Erstads text där många olika åsikter och aspekter kom fram. För mig var texten bra eftersom han ganska tydligt reder ut vad digital kompetens kan stå för och visar på till exempel en slags grundnivå som krävs för att vara digitalt kompetent. En grundnivå som man kan tänka sig att alla elever ska ha uppnått efter grundskolan. Skulle man jobba utifrån Erstads modell i svensk skola vore nog vinsten att man tydligt vet att eleverna faktiskt kan det vi idag ofta tror att de behärskar inom IKT-området. Som lärare möter man från och till elever som hävdar att de kan olika saker kring till exempel datorteknik och sedan visar det sig att de inte känner till de mest basala nivåerna i till exempel ett Wordprogram. Vi luras kanske av att ungdomar idag sitter en hel del framför datorer och tv-spel och tor att de kan så mycket mera än vad de egentligen gör.  Kanske bör vi trygga framtida generationer och säkerställa att de har grundläggande kompetens för att överhuvudtaget klara sig i samhället där större och större krav ställs på hantering av digitala medier. Där har vi något att fundera över utifrån Erstads text.
Fortsättning följer...

1 kommentar:

  1. Jag håller med! Att unga kan datorer är en myt, de kan mycket om lite oftast. När man pratar med elever vill de lära sig mer och skulle gärna ha datakurser, så att de kan lite om mycket också...

    SvaraRadera