tisdag 18 januari 2011

Digital kompetens, det är ju hur mycket som helst!

Har försökt utveckla min egen digitala kompetens de här dagarna genom att bygga vidare på hemsidan som jag gör för jobbet men ack vad sakta det går! Små, små steg i taget och hela tiden inser jag vad lite jag kan och vad mycket mera jag skulle behöva kunna!  Men nu har jag i alla fall fått till en slags stomme i mitt arbete. Nu ska det bara fyllas med bild och text! Inser att jag måste fota, fota, fota! Har alldeles för lite dokumentation och det beror inte bara på att vi är så dåligt utrustade med kameror på jobbet! Det handlar förstås om att jag måste ta mig tiden att fota. Har bestämt mig för att använda delar av förtroendetiden för att plåta elevarbeten men också att ha med kameran på lektionerna, även om det är svårt att undervisa och dokumentera samtidigt. Inser att om jag lyckas med att få till en bra och informativ sida den här våren krävs det att jag håller den uppdaterad. Tänk om man kunde få tid inlagd nästa läsår för att upprätthålla sidan! Ska försöka prata med chefen om saken.

Tänkte på förra veckans föreläsningar på Konstfack. Jag tycker att det var synd att det blev så pressat med tid(och syrefattigt!) i måndags. Det hade varit intressant att följa upp Lisa och Helenas föreläsningar med våra egna kunskaper kring rörlig bild. Just video är den medieteknik som jag själv har jobbat mest med i skolan. Det är ofta ett moment som flertalet elever uppskattar. Där når man många som tycker att den traditionella bildundervisningen är svår och tråkig. På sista tiden har jag också funderat mycket över tjejer och killars videoarbeten, vad som händer i rena tjejgrupper kontra killgrupper, hur de jobbar och förhåller sig till mediet, vilken typ av filmer de gör osv. Just genusapsekten hade ju Lisa Öhman undersökt. Skulle ha varit intressant att diskuterat vidare i gruppen.

1 kommentar:

  1. Hej Maja.
    Håller med dig om att det tar väldigt mycket tid att samla in materialet. Det är väl ett arbete som kommer att pågå ständigt om man ska få till någon kvalitet på grejerna. Jag menar att man kanske vill byta ut det som inte fungerar så bra både när det gäller uppgifter och bildexempel man samlat på sig.
    Jag har lagt ut några bilder på min blogg som visar hur mitt arbete fortskrider.
    Vi ses på måndag. Krille

    SvaraRadera