tisdag 19 oktober 2010

Från Dorotea till Gällivare -en resa med Maja och Lotta


Idag har jag och Lotta avslutat filmen som vi gjorde dessa två dagar på Konstfack. Det var första gången framför en Mac och iMovie, så nu har jag kommit över det hindret. Fast det var verkligen inget hinder utan väldigt lätt att jobba med och hur kul som helst! Nu inser jag vinsterna med Mac och bildredigering fast jag ska själv testa senaste Moviemaker för att se skillnaden. Sedan är det bara att övertala min chef att jag(troligen) vill ha en så där tio stycken Macar till bildsalen. Det blir ju enkelt... 

4 kommentarer:

  1. Hej Maja.
    Jag tycker att det var lite knöligt att jobba i mac när man är van vid pc. Det blev till slut en liten film men den kommer jag inte att publicera.
    Jag tänker istället göra en kort film från min arbetsplats när tillfälle ges som jag redigerar i moviemaker. Vi får väl dela med oss av våra erfarenheter.
    Kul att du har publicerat din film i din blogg.
    Har du bifogat den i ett inlägg eller finns det ngt annat sätt?
    Hälsningar: Christer

    SvaraRadera
  2. Hej Maja!
    Om man ska lägga in youtubeklipp spelar man upp klippet och lite under till höger finns en ruta där det står: bädda in Tryck på den så kommer det fram en kod i blott i den stora rutan under. Kopiera den koden och gå till ditt inlägg. Tryck på redigera htmlr uppe till höger, kopiera sedan in koden och tryck på skriv(uppe till höger). Sedan är klippet där. Men om man ska få in film och andra tv saker var det ett gratisprogram man kunde anvämda tror jag. Men sen fanns det ett som var bra som man måste köpa.

    Vi hörs
    Anna

    SvaraRadera
  3. Bra att ni hjälper varandra på bloggarna! Det är klart att du ska ha 10 datorer i din bildsal, minst!

    Som jag skrev tidigare om filmen - mycket bra!

    /Måns

    SvaraRadera
  4. Maja du undrade hur du skulle få en etikett där du samlar dina bilder...När du skriver ett inlägg kan du välja en etikett, tex "Bilder". Då hamnar alltid de inlägg som du ger etiketten Bilder under samma rubrik. Jag tror det var det du frågade efter i alla fall!

    SvaraRadera