tisdag 21 september 2010

Verktyg förverkligar, vad kan bilder vara för slags verktyg?

Upppgiften är alltså att fundera kring vad bilder kan vara för slags verktyg i lärandet. Vad gör bilder med människor och vad gör vi med dem?  Bilden är förstås en viktig del av lärandet, även om det varierar mellan olika individer. För vissa är kanske bilden mest en slags dekorativ illustration till texten medan den för andra är det verkliga redskapet för att förstå ett sammanhang. För vissa är det absolut nödvändigt att lära med hjälp av bilder.  För min egen del innebär bilder att jag lättare förstår innebörden av en text. Det gäller också matematik, ett för mig svårt och abstrakt ämne. Där är bilden ett viktigt redskap för att jag ska förstå, att begripa och inte bara låsa mig när jag ser talen.

Bilden kan fungera på olika plan när det kommer till förståelse. Dels kan den fungera som en "yttre bild" som beskriver något, som till exempel när Säljö i sin bok "Lärande och kulturella redskap" använder sig av enkla former för att beskriva medierande redskap(sid 30). Där blir bilden en förklaring till resonemanget  om hur subjektet(människan) använder olika artefakter och intellektuella redskap för att bruka ett objekt(i detta fall jorden). Modellen/bilden hjälper mig i min förståelse, alltså bilden gör något med mig.

Men bilder uppstår ju också på det "inre planet" när det kommer till lärande. Ofta skapar jag bilder rätt så omedvetet i mitt inre när jag läser sådant som jag lär mig av. Jag gör bilder som bidrar till en vidgad insikt, bilder som är individuella och som hjälper mig i min förståelse. De inre bilderna behöver inte alltid bara kopplas till att jag lär mig, de kan lika gärna dyka upp när jag läser om något som startar mina funderingar kring ett ämne. Det hände till exempel under tiden som jag läste Säljös bok. Bilder dök upp i mitt huvud ackompanjerat med tanken "när lär man sig egentligen, och hur?" Hela sekvenser rullades upp för mitt inre som visade klassrumssituationer med mig som lärare, med mig som elev, med mig framför staffliet osv. Tillfällen då jag tror att jag lärt ut eller lärt mig något. Men kan man vara säker på att just de tillfällena verkligen var lärande? 

Slutligen tänker jag att oavsett ifall bilden finns på det yttre eller det inre planet så har den en viktig betydelse för mig. Den lär mig och jag använder den för att lära mig själv och andra, den fungerar också som en nyckel till förståelse och som en nyckel till minnet. Jag låser upp mitt minne med hjälp av en bild som jag lagrat och; magic! så når jag också den kunskap som finns inbyggd i bilden.

2 kommentarer:

  1. Vad gör vi med bilder och vad gör bilderna med oss? Många tankar. Snygg blogg – Du är igång, bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera
  2. Hej igen Maja! Vad kul att läsa vad du skriver!
    Gillar verkligen att du kallar bilden för en nyckel när texten handlar om verktyg! Alltså jag fungerar likadant som du när jag läser texter. Får hela tiden avbryta för att skriva ner idéer och tankar som kommer till mig av en massa olika slag. Jag funderar över hur man lär sig saker om sig själv och om omvärlden när man praktiskt framställer bilder. Hur kunskapen liksom går genom kroppen via handen in till hjärnan. Jag älskar den bilden förresten... Bildligt talat.... Det finns så många intressanta kopplingar mellan ord och bild. Som kommunikationsmedel så behöver man ju både och precis som du skriver. Att driften att göra ett avtryck är så stor hos människan är fascinerande tycker jag. Jag tittade på grottmålningar i Spanien i somras och började nästan grina. Det är så rörande. Denna längtan efter kommunikation! Häftigt att vi är bildlärare.
    Kram!

    SvaraRadera