tisdag 28 september 2010

Bloggkollen-att hålla sig uppdaterad

Jag har besökt några olika pedagogiska bloggar. Här kommer en kortare sammanfattning av mina intryck:

Datorn i utbildningen-om bloggar för reflektion
Den här bloggen är gjord av en lärare, Ruth Gruters-Eiken, som undervisar i norska och tyska i en norsk skola. Hon började använda blogg i sin undervisning redan i slutet av 90-talet. På så sätt tyckte jag att bloggen var intressant eftersom den berättar lite om bloggens historia och de problem som hon stötte på när hon började använda den.  Det var även intressant att läsa om hur hon använde sig av bloggen i undervisningen men också i sitt sätt att visa eleverna på sitt eget skrivande och egna reflektioner. Som svensklärare skulle det finnas klara fördelar att jobba på det här sättet. Eleverna kommenterar till exempel varandras texter och lär sig att skriva för och i ett offentligt rum. Samtidigt tänker jag på vikten av att eleverna verkligen lär sig bloggetik så att kommentarer verkligen blir seriösa och konstruktiva.

Multimediabyrån om bloggen i klassrummet
Den här bloggen var intressant just utifrån begreppet bloggetik. Den är gjord av några lärare i en skola i Stenugnssund som använder sig av blogg i de yngre åldrarna. De trycker på vikten av att barnen tidigt lär sig hur man skriver om sig själv och sina klasskompisar när allt publiceras på nätet. Här har ju lärarna ett sort ansvar. Vad händer om eleverna missbrukar bloggen och är ojusta mot varandra. Hur skulle till exempel en förälder reagera på det?

Broängens ettor
Den här bloggen tyckte jag var ett fantastiskt exempel på hur dagens undervisning skulle kunna se ut! Jag blev jätteimponerad av hur man jobbade med IT i skolan och att det så fullständigt genomsyrade arbetet i denna årskurs etta. Tänk om flera av Sveriges skolor jobbade på det här sättet, vad kreativt, lustfyllt och befriande det skulle kunna vara för många elever!

6 kommentarer:

  1. Hej Maja! Jag håller också på att läsa de olika länkarna vi fick.
    Man blir verkligen taggad! Vilka bra jobb som görs ute på skolorna!
    Jag har faktiskt lagt upp en blogg för en av mina kurser redan. Kunde inte låta bli att testa på en gång. Vi har börjat snacka om vad vi kan använda den till. Jag såg att det började pirra i dom! Nu har vi börjat att scanna in självporträtt som de tecknat. Tänkte att det kan vara et bra sätt att starta. Men visst har du rätt i att det finns mycket att fundera över när det gäller etiken. HUR skriver man blir lika viktigt som VAD.
    Dt här känns SÅ spännande!

    SvaraRadera
  2. Och du!
    Vilken bra idé att lägga upp en akvarell som bakgrund till bloggen!
    Ser fint ut med något med materialkänsla på skärmen. Vackert! Vill också!
    Ses på tisdag!

    SvaraRadera
  3. Oj jag såg att akvarellen redan låg i datorn! Där ser man. Det såg så himla hemgjort och fint ut! Ses snart! / Ylva

    SvaraRadera
  4. Ylva, tack för responsen! Önskar att akvarellen vore min, eftersom mitt eget måleri ligger i träda. Fast jag märker att längtan efter att måla börjar vakna, så vem vet..snart ligger min egna bilder ute.
    Hade tänkt jobba mera med bloggen, lägga in någon bild samt svara mera ingående på dina inlägg men tiden bara springer i väg. Det får bli under veckan som kommer. Vi ses imorgon!

    SvaraRadera
  5. Hej Maja.
    Du är så välformulerad och positiv i dina inlägg.
    Jag har också varit ute och botaniserat bland bloggar. Har inte hittat någon speciell som jag tycker är intressant att bevaka regelbundet. Har du? Jag skulle vilja se fler av dina bilder.

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet kring bloggarna.

    MVH
    /Måns

    SvaraRadera